«JEG ER har sendt meg til dere.»

Holder på å lese Ettårsbibelen nå om dagen, og det dukker til stadighet opp nye, kule, merkelige og til dels forvirrende ting. Så det er godt mulig at jeg trenger å få ut litt ny innsikt som bare kommer over meg, og ganske mange spørsmål og problemstillinger jeg trenger å lufte og få innspill på.

«Keffor meg? Eg er sÃ¥ svak!»
Her er det første, og dette er bra: Kent snakket litt om det i talen på fredag, om Gideon (Dom 6:11-23), og teksten for dagen i går (Ettårsbibelen) handlet om Moses og den brennende busken (2 Mos 3). Det er mange likhetstrekk med historien.

F.eks.: BÃ¥de Moses og Gideon klager over at de ikke er gode nok og sterke nok til Ã¥ gÃ¥ dit Herren sender de (høres dette kjent ut?). Moses: «Hvem er jeg, sÃ¥ jeg skulle gÃ¥ til Farao, og sÃ¥ jeg skulle føre Israels barn ut av Egypt?» Gideon: «Ã…, min Herre, hvordan skal jeg frelse Israel? Sannelig, min ætt er den svakeste i Manasse, og jeg er den ringeste i min fars hus.»

En skulle tro at Gud nÃ¥ ville komme med en pep-talk og si: «Joda, du klarer det du! Du er mye større enn du ser pÃ¥ deg selv.» osv. Men i begge tilfellene ignorerer nærmest Gud det, og sier (helt identisk i begge tilfellene): «Jeg skal være med deg …»

(Jeg merker meg også at Gud åpenbarer seg for Moses gjennom en busk, og at Han setter seg under et tre hos Gideon. Er det en sammenheng, eller er det tilfeldig? I begge historiene spiller også staven en sentral rolle. Sammenheng, eller tilfeldig?)

Gal kone amok med flintkniv
Til slutt, en ting jeg ikke fatter noen ting av: Moses er pÃ¥ vei til Egypt etter at Gud har sendt ham, og sÃ¥ stÃ¥r det i v. 24-26: «Det skjedde da de (Moses og kona Sippora) var pÃ¥ veien, ved leirplassen, at Herren møtte ham (Moses) og sto ham etter livet. Da tok Sippora en skarp stein, skal forhuden av sin sønn og kastet den pÃ¥ føttene til Moses. SÃ¥ sa hun: «Du er virkelig en blodbrudgom for meg!» SÃ¥ gikk Han bort fra Ham. Da sa hun: «En blodbrudgom!» Det var pÃ¥ grunn av omskjærelsen.» Ke i all verden er det det gÃ¥r i? En ting er det der med kona til Moses, omskjærelsen pÃ¥ stedet, blogbrudgom? Noen som har peiling? Og sÃ¥ det med at «Herren møtte ham og stod ham etter livet. Gud har jo nettopp sendt ham ut, og sÃ¥ vil han drepe ham?

Dette innlegget ble postet 25. januar 2004 kl. 15:14 og er kategorisert under Bibelen. Du kan følge kommentarer til dette innlegget gjennom en nyhetsstrøm. Du kan hoppe til slutten og legge igjen en kommentar. Tilbaketråkk er for øyeblikket ikke tillatt. Her har du en direktelenke.

1 KOMMENTAR

  1. Joanna sier:

    Hej
    Har funderat över samma sak, dock nÃ¥gra Ã¥r senare…

    Kan det ha att göra med den symboliska betydelsen av att han skulle tillhöra Guds folk? Vi mÃ¥ste fokusera pÃ¥ själva omskärelsen – inte pÃ¥ ordet döda. Det är ju ett helt absurt ställe i vilket fall, men pÃ¥ nÃ¥got sätt mÃ¥ste vi hantera det. Guds plan var fokuserad pÃ¥ hans egendomsfolk och eftersom ingen nÃ¥d genom Jesus fanns att tillgÃ¥ng- var offer och ritualer viktiga….

    Ja, det var en början på ett svar. Har du fått något bättre?

    Här hittade jag en intressant artikel på en engelska blogg:
    http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fanthrakia.blogspot.com%2F2006%2F02%2Fexodus-4-24-26-what-do-these-verses.html&anno=2

Legg til en kommentar