Mao

Jeg lærte gutta på rommet verdens mest frikete kortspill, Mao, i dag. Det tok seriøst helt fullstendig av! De av dere som kjenner til spillet vet hvordan det kan utvikle seg, og ordstriden og kranglinga (og jublinga) tok uante høyder. Jeg har aldri vært med på noe lignende.

Hvis du aldri har spilt Mao må du få gang på det. Spør Torstein, han er sikkert mer enn villig til å lære fra seg.

For et spill! Jeg mangler ord.

Oppdatering: Regler for Mao

Dette innlegget ble postet 14. desember 2004 kl. 21:43 og er kategorisert under Ukategorisert. Du kan følge kommentarer til dette innlegget gjennom en nyhetsstrøm. Du kan hoppe til slutten og legge igjen en kommentar. Tilbaketråkk er for øyeblikket ikke tillatt. Her har du en direktelenke.

10 KOMMENTARER

  1. 15. Johannessen sier:

    Mao er det ingenting godt med. Dei seiar at rota til alt vondt er kjærleik og pengar, men det er dei som ikkje har vore borti dette spelet. Hald deg vekke, det er mitt råd.

    Samstundes er det nokre enkle sjeler som tykkjer at dette er det mest fantastiske i verda. Spelet, vel å merke. Er du enkel; prøv.

  2. Gunnar sier:

    Takk Bjørnar, ja, TAKK for at du lærte videre dette fantastiske spillet. Jeg gleder meg over det, gleder meg til å spille mer av det.

  3. anton sier:

    hvor kan jeg finne regelene for det??
    har letta lenge :(

  4. Bjørnar sier:

    Hei Anton,

    Jeg skal prøve å gi en oppsummering av reglene.

    Spillets gang

    1. Grunnstrukturen ligner pÃ¥ vri Ã¥tter. Du mÃ¥ legge ut samme sort som er pÃ¥ bordet, men i motsetning til vri Ã¥tter kan du kan vri pÃ¥ alle tall, ikke bare Ã¥tte (hvis det ligger en hjerter tre kan jeg legge pÃ¥ en kløver tre – da gÃ¥r det i kløver fra da av).

    2. Spillet startes av den som deler ut (dette går på rundgang) ved at denne sier START. Første mann til å legge ut er spilleren til venstre for den som deler.

    3. Hvis det er din tur og du ikke har sorten som ligger p̴ bordet kan du trekke ett Р1 Рkort. Hvis du ikke kan legge dette kortet g̴r turen videre til nestemann.

    4. Målet er å bli kvitt alle kortene. Den som først bli kvitt alle kortene sine har vunnet runden.

    Mao-regler

    1. Brudd pÃ¥ regler straffes med et ekstra kort som deles ut pÃ¥ følgende mÃ¥te: «Kort til deg fordi du …» Eks. «Kort til deg fordi det ikke var din tur». Alle kan dele ut kort til noen som bryter regler. Det tas fra bunken pÃ¥ bordet. En mottar kun ett kort per brutt regel.

    2. NÃ¥r spillet er i gang (den som deler ut sier START) er det ikke lov Ã¥ snakke. Hvis noen snakker blir de straffet med: «Kort til deg fordi du snakket.» Grunnene til at et kort blir utdelt er, som du forstÃ¥r, unntaket fra snakkeforbudet. Det samme gjelder neste regel.

    3. Alle som vil kan si «PAUSE» nÃ¥r som helst i spillet. Da er det lov Ã¥ snakke for Ã¥ diskutere regler, hvem som ga riktig kort til hvem osv.

    4. Før spillet har startet, samt nÃ¥r det er PAUSE, er det ikke lov Ã¥ ta pÃ¥ kortene. Hvis noen tar pÃ¥ kortene, eller fortsetter Ã¥ holde pÃ¥ kortene nÃ¥r det er sagt PAUSE, blir dette straffet med «Kort til deg fordi du tok pÃ¥/holder pÃ¥ kortene.»

    Spillet tar av

    Når en spiller har vunnet en runde skal han eller hun finne på en ny regel. Spilleren skal ikke fortelle regelen til de andre, men straffe spillerne med kort etter hvert som de bryteren regelen (som de ikke kjenner til). Dette kan være ganske frustrerende.

    Det er viktig at den som har laget regelen deler ut kort ved enhver anledning regelen blir brutt da dette er eneste måten de andre mulighet til å forstå regelen på og innrette seg etter den.

    Regler kan skje ved én av følgende situasjoner:

    1. Et bestemt tall blir lagt ut.
    2. En bestemt sort blir lagt ut (anbefales ikke i det hele tatt da dette skaper veldig mye rot etter hvert som det blir mange regler).
    3. En bestemt kombinasjon blir lagt ut (f.eks. at jeg legger pÃ¥ samme tall som ligger pÃ¥ bordet — det ligger en sekser pÃ¥ bordet og jeg legger pÃ¥ en ny sekser).

    Da kan én av følgende ting skje:

    1. En mÃ¥ si eller gjøre noe. (Eks.: En mÃ¥ si «Hei knekt» nÃ¥r en legger ut en knekt. Hvis en legger knekt uten Ã¥ si dette straffes det med «Kort til deg fordi du ikke sa ‘Hei knekt’.» Eller: NÃ¥r en legger en sjuer mÃ¥ en plystre.)
    2. Det skjer noe i spillet — stort sett: snu vei, hoppe over x antall personer.

    Det finnes noen begrensinger i hvilke regler en kan lage:

    1. Du kan ikke overstyre grunnreglene. (For eksempel bestemme at det er lov å snakke alltid e.l.)

    2. Du kan ikke lage en regel som skjer på samme situasjon som det finnes en regel på fra før av. (Hvis en må plystre når en legger en sjuer kan en ikke bestemme at en skal gjøre noe annet/noe i tillegg når en legger sjuer.)

    3. Regelen mÃ¥ skje umiddelbart etter at kortet er lagt – kun én hendelse. (Du kan ikke bestemme at pÃ¥ sekser skal det snu vei og sÃ¥ tilbake igjen pÃ¥ nestemann. Det skal snu vei. Punktum. Du kan heller ikke bestemme at det BÃ…DE skal snu vei og hoppe over noen. Du mÃ¥ velge en av de. Dette mÃ¥ til for at det skal være mulig at to regler skjer samtidig uten konflikt.)

    Hva skjer når regler kræsjer?

    1. Hvis to regler inntreffer samtidig nÃ¥r et kort blir lagt ut skal begge, sÃ¥ langt det er mulig, benyttes. (Eks.: Det ligger en Ã¥tter pÃ¥ bordet. PÃ¥ Ã¥tte skifter det vei. En annen regel sier at nÃ¥r det blir lagt to like kort skal det hoppe over en person. Hvis jeg nÃ¥ legger min Ã¥tter pÃ¥ Ã¥tteren som ligger pÃ¥ bordet BÃ…DE snur det vei OG hopper over en person (i den rekkefølgen – ting snur vei før det hoppes over).)

    2. Hvis det ikke er mulig å forene to regler har regler som skjer på bestemte tall forkjørsrett over regler som skjer på kombinasjoner, som igjen har forkjørsrett over regler som skjer på sort (igjen: anbefales ikke).

    Avslutning og diverse

    1. Spillet går helt til det er for mange runder til at noen klarer å holde styr på dem eller noen blir så sure at de reiser seg og går.

    2. Det er ikke under noen omstendigheter lov å røpe regler som er laget av spillere. Skulle dette skje straffes det umiddelbart med ti straffekort.

    Håper dere finner ut av det! Føl deg fri til å spørre hvis det er noe du lurer på. Det er er fantastisk spill. :)

  5. Stian sier:

    Hei

    har spillt mao mange ganger og her så og si hver gang endt opp med en joker eller lignende kort, hvordan blir man kvitt disse kortene?

  6. Bjørnar sier:

    Du ender opp med en joker?

    En blir vanligvis kvitt disse kortene ved å ta dem ut av stokken før spillet begynner. Problemet løst!

    Beklager manglende presisering i forklaringen.

  7. Maria sier:

    1. DET ER JO IKKE LOV Ã… SNAKKE OM REGLENE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER, men 2.
    Jokeren skal være med, det er lett å legge den på ;)

  8. Hans sier:

    Dette var teit. Du har jo droppet mange regler!!! Jeg synes virkelig at man ikke skal lære bort spillet uten å kunne det. Du har glemt regene for:

    Esset
    Tieren
    Syveren( som er en av de mest komplekse reglene)

  9. Arne sier:

    Hans: Da kunne jo du ha skrevet reglene til ess,7 og 10 da..
    Hva er reglene for de forresten?

  10. Lars sier:

    Altså jeg spiller Mao med noen andre som ikke vet regelen om tier, sekretær og ess (inkludert meg selv) og da er det jo umulig å spille det siden ingen vil røpe noen av reglene. Hvordan skal vi da kunne spille spillet ordentlig?

Legg til en kommentar