Min første skoledag pÃ¥ Luni

Armert med alt det viktigste på lista til Ina møter jeg opp på Bryne stasjon tidlig tirsdag morgen, spisende på en brødskive. Skoleungdommen starter dagen utrolig tidlig, og jeg registrerer at jeg ikke er alene om å se ut som at jeg skulle ønsket å avvente under dyna noen timer til.

Ina er uforskammet vÃ¥ken og frisk, men ikke like irriterende glad som A-mennesker pleier Ã¥ være. Jeg antar at hun holder tilbake, høflige som hun er. Vi gÃ¥r av pÃ¥ Ganddal og begir oss opp den forhatte «Luni-bakken», bakken fra togstasjonen opp til skolen som enkelte av elevene hater i den grad at de heller reiser med buss via Sandnes for Ã¥ slippe Ã¥ gÃ¥ opp den. Jeg mÃ¥ si at ryktet om dens uoverstigelighet er betydelig overdrevet, selv om jeg mÃ¥ innrømme at jeg ser potensialet for en viss hating nÃ¥r en har gÃ¥tt opp den samme bakken i tre Ã¥r.

PÃ¥ skolen viser det seg raskt mange kjente fjes i rask rekkefølge. Det er tydeligvis utrolig mange kjentfolk som gÃ¥r pÃ¥ Lundehaugen, eller «Luni», som er klengenavnet elevene selv ofte bruker. Jeg kommer ikke vanligvis pÃ¥ hvor folk gÃ¥r pÃ¥ skole, men mange av de gÃ¥r tydeligvis her. Jeg fÃ¥r ogsÃ¥ øye pÃ¥ mange av de gruppene Ingvild referer til. Imaget skuffer ikke.

Første time er musikkorientering. Ina har sørget for å booke meg inn på de dagene med med interessante fag, og musikkorientering er høyt oppe på den lista for min del. Det viser seg heller ikke å skuffe. En utrolig hyggelig lærer som heter Terje er lærer i faget, og i følge Ina er han meget populær. Det er lett å forstå der han både spøker og mildt irettesetter elever med stor omsorg. På dette tidspunktet kommer også Harald inn i klasserommet, og ser ut som et gigantisk spørsmåltegn før han hvisker hva i all verden jeg gjør her. Jeg prøver å ignorere ham.

Terje og Ã…ge (lærer nummer to) setter pÃ¥ et stykke og ber oss lytte og notere. Jeg er litt usikker pÃ¥ hva jeg skal lytte etter, men det klassiske stykket som spilles er fantastisk. Det høres ut som en fortelling, og jeg kan levende se for meg en historie utspille seg for mitt indre øye — jeg er brÃ¥tt ute i skogen en lys sommerdag, og solstrÃ¥lene skinner ned mellom trærne. Det ligner pÃ¥ mange mÃ¥ter filmmusikk, bare omvendt. NÃ¥r stykket er ferdig spør Terje hva folk la merke til, og det kommer opp en mengde ting jeg ikke forstÃ¥r ikke forstÃ¥r sÃ¥ veldig mye av, modale skalaer eller noe, engelske horn, synkoperte rytmer og jeg vet ikke hva. Denne delen gÃ¥r litt over hodet pÃ¥ meg, men jeg prøver Ã¥ suge til meg den informasjonen jeg kan.

SÃ¥ følger en jazz/swing-lÃ¥t med storband, som er konge. PÃ¥ forespørsel fra Terje utlegger noen av elevene om hva et storband er sammensatt av (veldig mange instrumenter), om «walking base», som visstnok vil si at bassen (i dette tilfellet en kontrabass) spiller pÃ¥ hvert fjerdendelsslag, om improvisasjon over akkordsystemer og mange andre ting jeg til en viss grad fÃ¥r tak pÃ¥. Men det er utrolig interessant. Og etter dette har det plutselig gÃ¥tt to skoletimer. Det gikk fort.

Neste økt er kor. Som i, et sprell levende flerstemt kor. Hele andre og tredje klasse, faktisk. Siden jeg er baryton passer jeg ikke helt inn verken hos bassene eller tenorene, men jeg velger meg en plass blant tenorene, og finner ut at det faktisk er 2. tenor-stemme på stykket de synger. Det er perfekt. Vi begynner med en rekke oppvarmingsøvelser, som blant annet inneholder (for meg) ganske avanserte akkorder der dirigenten dirigerer ulike stemmer opp og ned for å skape harmonier og disharmonier. Det er fascinerende å høre så mange stemmer synge sammen og i harmoni. Det er utrolig sjelden.

Etter hvert som kortimen skrider fram går det opp for meg at jeg faktisk liker utrolig godt å synge, og at det er utrolig kjekt å synge sammen med andre som kan synge. Det er nesten slik at jeg har får lyst til å begynne å synge i kor igjen. Vi synger en italiensk sang (opera?) som er enormt dramatisk, fra veldig sterkt og pompøst til helt svak hvisken. Det hele er veldig fascinerende og inspirerende.

Etter lønsj har vi nyere historie, og Ina og jeg jobber pÃ¥ en slektsoppgave hun skriver pÃ¥. Jeg fÃ¥r i oppdrag Ã¥ fikse opp teksten, noe jeg tar fatt pÃ¥ med glede, mens Ina instruerer og forer meg med fakta og sitater fra intervju med besteforeldrene sine. Vi er dream team — Ina misliker selve skrivedelen, men har gjort mye research, jeg kan ikke fordra research, men synes det er konge Ã¥ formulere ting skriftlig. Vi fÃ¥r gjort mye pÃ¥ de knappe to timene vi holder pÃ¥.

Det var en veldig god skoledag. Den var over på et blunk. Spesielt spennende var musikkfagene, som jeg ikke har noen erfaring med fra før av.

I morgen stÃ¥r blant annet «hørelære» pÃ¥ planen. Etter det jeg har hørt om hørelære — og det er mye — skal en sitte og lytte til musikk og skrive ned pÃ¥ noter hva som spilles. Det høres jo helt vanvittig ut. Kan bli interessant.

Dette innlegget ble postet 5. mars 2008 kl. 23:57 og er kategorisert under Livet. Du kan følge kommentarer til dette innlegget gjennom en nyhetsstrøm. Du kan legge til en kommentar, eller sende tilbaketråkk fra din egen blogg. Her har du en direktelenke.

14 KOMMENTARER

  1. Ingvild sier:

    Fy fillen – eg fÃ¥r «hjemlengsel»!!!
    Og det ska du ha Bjørnar, du skrive sÃ¥nn at eg føle at eg tebage pÃ¥ Luni! Du har «catcha» stemningen veldig bra!
    Tenk at du fekk treffe kjære Terje Brodahl – for en mann!!
    Og kor-time Рdet e vel ett av de f̴ korene det e kjekt ̴ synge i! :-)
    Savne harmoniene, disharmoniene, den klassiske sangen og alt sammen.
    Nei, Bjørnar – eg kjenne konklusjonen fra meg blir kort og godt: Du er heldig!!!

    Gled deg te hørelære – det blir en opplevelse!

    (PS: Ragnhild: Ska me og søke oss tebage et par dage – oss to – hadde vært knallkjekt!)

  2. EirikE sier:

    genialt

  3. 15. Johannessen sier:

    Galskap. Men artig. Korleis reagerar folk på at Ina har så gamle venar som blir med på skulen i to dagar frivillig?

  4. Ragnhild sier:

    JAAAA, Ingvild!! Eg e dritklar!! Kan ikkje du bare skriva en artikkel eller noge for et blad sÃ¥nn at me har en unnskyldning? Skriv om tro og sÃ¥nn pÃ¥ Luni…:P Mario spurten om mailadressen min i dag… Hehe. SÃ¥ me e nok inne lett. BÃ¥de han, Marianne, Kjetil og Terje vil nok ha oss tebage. Og Per Sigmund. Hehe.

    Men Ã…Ã…Ã…Ã…, Terje Brodahl! FOR en mann!! Eg og huske eg skreiv slektsoppgave i nyere historie. Har Ina To-pust-ne? Og eg savne koret. Eg vil tebage igjen!! Glede meg t du ska ha hørelære… Rytmer e dritkjekt! Taaaa-ka-ta…

  5. Ingvild sier:

    Hahaha…men Anne e nok kritisk! ;-)
    Ã…h, Mario – for en mann han og! Og Kjetil!! «Please ta rytmen pÃ¥ øya igjen!» :-)
    Me hadde definitivt gjort oss i koret med Per Sigmund. Du kunne vært solist, sÃ¥ kunne eg dirigert sammen med han. Kongeplan! Og sÃ¥ tar med en duett med Wilhelm Strassburger…Strassegger (Nei, det va Anna)…et eller annet pÃ¥ pianoet!

  6. Ingvild sier:

    Ps! Digg at Thu-søstrene samtaler om Luni over Bjørnar sin blogg… :-)

  7. Ragnhild sier:

    Jan Willem Hoogstrate. Han va pianolæreren min. Og eg va litt redde han. Hehe. Men han va veldig koselig. Tror bare ikkje han likte meg så godt når eg ikkje ville bytta t piano. Men sjefs, dette blir bra, Ingvild!! :)

  8. Ingvild sier:

    Han va min akkompagnatør. Eg syns han va veldig koselig, litt sånn stille og rolig, men med oppmuntrende og positive kommentarer.

    Men då fokusere me heller på mus.or, hørelære, mus.formdl, dir, kor og hoved.instr! :-)

    Eg ser det nÃ¥, me burde fillen vært lærere pÃ¥ Luni! :-) SÃ¥ hadde me nesten blitt Tone og Anne!!!! hahaha….

  9. Bjørnar sier:

    @15. Johannessen: De ser litt rart pÃ¥ meg og tenker sikkert sitt… Hehe!

    Nei, altså, det virker som at de synes det er litt merkelig, men at de liker det litt også. Vet ikke helt. De sier ikke så mye, de er høflige sånn. Jeg antar at de snakker mer bak ryggen min enn foran.

    @Ingvild og Ragnhild: Når ble dette et privat chatterom for søstrene Thu? Kom til ro.

  10. PÃ¥l Berge sier:

    Konge lesning. Gleder meg til dag nummer to.

  11. kristian sier:

    moro lesning! selv for en utenforstående.

  12. aspis sier:

    HAHAHAHAHAHA!!!! DETTE ER SJUKT! :O :O Skulle ha likt å sett dei reaksjonane stones snakker om! Herlig rapport forresten.

  13. Anders S. sier:

    Bjørnar mÃ¥tte du stoppa søstrene Thu’s private chatterom? Det er jo noge av det kjekkaste som har skjedd pÃ¥ bloggen din pÃ¥ 4 daga :)

    Litt festligt at du er en tur på Luni, vil du overta et par dager for meg på SOTS au mens du er igang?
    Moment, skjærkraft og dimensjonering av vannrør skulle vel være noe sånt som kjempeenkelt for deg :) hvis du trenger hjelp kan eg alltid trø hjelpende til hehe :)

    Mvh
    Anders S.

  14. Marita sier:

    sjeeefs:) hehe.. dåkke æ løgne!

Legg til en kommentar