Skolegutt!

Her er et helt fabelaktig intervju med Matias Velldal, 6 år. Det sto på trykk i Morgenbladet (anbefales) på fredag, men er skjult bak abonnementsportalen.

Jeg gjengir det i sin helhet her for en tid, for dette må deles med allmennheten:

– Hva tror du skjer hvis du faller ned fra det høye lekestativet i et frikvarter?

– Da ser de andre barna det og de sier fra til en voksen.

– Er det noe du er spent på når du skal begynne på skolen?

– Jeg er spent på hva som er bra på skolen. Om det kan gå galt.

– Hva kan gå galt?

– Om jeg får venner. Og om jeg kan få lært noe ordentlig. Jeg håper jeg kjenner noen fra før av. Det er to forskjellige klasser. Ingen fra barnehagen begynner, tror jeg. Jo, en som heter Ali. Men jeg er blitt kjent med noen på SFO nå.

– Er det noe du gleder deg til å lære?

– Pluss og minus. Alt om tall.

– Har du lyst til å være flink på skolen?

– Ja, men jeg har jo aldri gjort det før, så jeg vet ikke om det går bra.

– Hva slags jobb tenker du deg?

– Vulkanforsker, forske på steiner, eller kanskje jobbe i butikk, på Kiwi, og så vil jeg gjerne dra ut i verdensrommet.

– Hva gjør snekkerne i skolegården?

– De pusser opp skolen. Men de pusser ikke opp der hvor lekene er, heldigvis. Her er den som snurrer. Det er poenget med dette apparatet. Det snurrer. I morgen skal jeg ikke på SFO. Jeg skal til mormor. Jeg reiser i morgen og kommer hjem søndag. Det blir fire dager og tre døgn.

– Hva er et døgn?

– 24 timer. På mandag begynner vi. Det vi skal lære er litt om tall. Og om bokstaver. Og å lese.

– Men du kan sikkert tallene?

– Ja. Men så er det minus og pluss og sånt.

– Hvor mye er to pluss to?

– Fire.

– Tre pluss tre?

– Seks. Jeg vet hva tolv pluss tolv er. Det er tjuefire. Mamma lærte meg det. Det kunne ha vært gøy å regne ut hva tusen pluss tusen blir. For det vet jeg ikke. Det er tre nuller i tusen.

– Hvordan vet du det?

– Jeg vet det, for jeg har sett mye på tallene. Men du, er du klar til å bli vist litt rundt her? Du sa at du ville det.

– Ja, la oss gå.

– Da går vi opp til gymsalen. Et par trapper. Nå er det ingen barn her. Alle på SFO er nede og ser på film. Men akkurat her hvor vi er nå har jeg ikke vært før.

– Dette er andre etasje. Det står kontorleder og sosiallærer på de dørene der.

– Ja. Vi skal en trapp til. Der inne er det mange benker.

– Dette er guttegarderoben.

– Ja. Dette er guttegarderoben. Gymsalen er inn denne døren. Her er gymsalen. I taket henger de som vi henger i. Man drar dem ned. Og disse kommer også ned fra taket og de kan vi balansere på.

– Det er bom.

– Der inne ligger alle apparatene.

– Hvilke apparater?

– Baller og rockeringer.

– Kanskje det er en stor, tung ball der inne. Da er det medisinballen.

– Det vet jeg ikke om. Det er i alle fall innebandyting der inne. Men det er låst.

– Kan du veien ned til klasserommet? Eller heter det basen?

– Det er et klasserom. Jeg kan veien. Vi bruker det nå som vi er på SFO.

– Fint klasserom! Kan du fortelle meg hva tingene er her inne?

– Det er tavla. Der borte har vi kjøleskapet.

– Hva skal man med kjøleskap på skolen?

– Det er for at brødskivene ikke skal bli varme.

– Skal du ha med matpakke?

– På SFO har vi med to. Men når vi begynner på skolen skal vi bare ha med en. For vi får varm mat.

– Jaså? Er det ikke bare en kald gulrot?

– Nei. Vi får varm mat.

– Tror du læreren du får er en mann eller en dame?

– Jeg tror det er ei jente. Hvis det er en gutt så blir jeg litt forskrekket. For det er flest jenter som jobber på skolen. Men det jobber en som heter Fredrik på SFO.

– Hvis du kan velge, vil du sitte foran, eller bak? Eller midt i?

– Foran!

– Hvor lenge har du vært seks år?

– Jeg ble seks år den 23. juli.

– Skal du gå på skolen i mange år?

– Siste klasse er jo syvende.

– Ja, på denne skolen.

– Etterpå begynner jeg på ungdom.

– Hvor lenge varer den?

– I tre år.

– Så er du voksen og kan begynne å jobbe?

– Hvis man vil gå på videregående, så kan man det. Det er også tre år.

– Du blir jo gammel mann før du er ferdig.

– Jeg blir i hvert fall stor.

– Blir det noe mer leking etter at du har begynt på skolen?

– Det blir mest læring. Men ute i skolegården blir det litt leking.

– Kan du forstå hvordan én lærer klarer å holde styr på 25 barn?

– Vet ikke. Jeg tenker jeg bare skal sitte stille.

– Helt til du er ferdig med syvende klasse?

– Men ute i skolegården kan vi jo bevege på oss. Hvis ikke ville vi bare ha sittet og gjort kjedelige, kjedelige ting.

– Fra mandag må du rekke opp hånden når du skal snakke.

– Ja. For at læreren ikke skal bli forvirret.

– Hvordan rekker man opp hånden?

– Sånn. Hvis vi ikke gjør det så blir det bare bråk.

– Gutter eller jenter, hvem bråker mest?

– De bråker like mye.

– Kommer dere til å lære om noe annet enn tall og bokstaver?

– Jeg kan ikke alle landene.

– Hvilke land kan du?

– I hvert fall Norge. Og Sverige, Danmark og Island. Og Marokko, Nordpolen, Sør-Afrika, Eritrea, Montenegro, Serbia og Bosnia. Irak, Kina, Australia, New Zealand, Sydpolen. Jeg husker noen byer også. Oslo, Kairo og Tanger.

– Her henger et skilt om mobbing.

– Ja. Det er sånn som i barnehagen at man skal gjøre snille ting. Når noen spør om å få være med, så skal man svare ja.

– Sier de andre ja når du spør om å være med?

– Ja. Unntatt småtassene i barnehagen. De sier bare nei nei nei.

– Nå har du vært størst i barnehagen. Så blir du minst her.

– Jeg blir ikke blant de største. Men jeg skal gå i første. Vi begynner i første og slutter i syvende.

– Hva gjør du hvis læreren blir sint?

– Da går jeg til dit hvor det ikke er noen voksne. Det er sånn jeg gjør hvis de voksne er sure.

– Når blir du sur på de voksne?

– Når de ikke tror på meg når jeg sier noe. Når jeg sier at jeg ikke har mer mat igjen.

– Ikke har mer mat igjen?

– Ja, ikke mer mat i matpakken, for jeg har allerede spist alt. Da blir jeg sur på dem når de sier at jeg må spise opp.

– Har du vært og handlet ransel? Altså skolesekk?

– Nei. Det har jeg fra før. Men noe jeg manglet kjøpte vi i Lillesand da vi hadde ferie.

– Hva da?

– Skolesekk og klokke har jeg jo. Klokka tåler vann.

– Hvor mye er klokken?

– Noe med tolv.

– Hva kan det være som du trengte mer enn skolesekk og klokke og som du fikk i Lillesand?

– Det var noe annet som vi kjøpte. Jeg husker ikke hva det heter. En veske til å ha fargeblyanter og penn og viskelær i.

– Pennal!

– Ja. Det er bilde av en hotwheels som ser ut som en monstertruck. Den har flammer. Og det er refleks på pennalet.

– Hvis du er på skolen en dag og plutselig får lyst til å gå hjem, hva gjør du da?

– Vanskelig spørsmål, men da vil jeg si fra til foreldrene. De skriver jo brev til skolen hvis jeg skal ha fri en dag.

– Hva liker du å lære om?

– Om rommet. Jeg kan navnet på noen planeter. Jorda, Merkur, Pluto, Saturn, Venus, Mars. Men nå er ikke Pluto med lenger. Den er en dvergplanet. Pluto er ikke blant planetene lenger. Og jeg liker å høre om vulkaner og jordskjelv og farlig vær. Det er aktive vulkaner på Hawaii. En gang var det en vulkan som hadde utbrudd i 16 år uten stopp.

– Jøss! Tror du at de fleste menneskene i verden har det bra?

– Unntatt de som har krig og fare for orkaner. Men det var mye farligere i gamle dager da man ikke kunne forske det opp. Altså varsle orkaner og sånt. Nå kan man varsle jordskjelv og orkaner. Heldigvis. Men det er krig. I Irak er det krig.

– Kan man lære å få slutt på kriger?

– Nei. Man får i alle fall lære det på andre skoler, ikke på barneskolen. Og du? Jeg hater orkaner. Selv om jeg ikke har sett det i virkeligheten. Men den lørdagen for noen par måneder siden så var det enormt mye lyn. Og vind. Fullt kaos i hele Norge. Hele Oslo. Men det er litt kult å se på.

– Hva er lyn?

– Det dannes når kald luft møter varm luft.

– Har du hørt hvordan man kan vite om lynet er nær der man er?

– Ja. Hvis man hører at lyden kommer brått, så kan lynet være veldig nær huset ditt.

– En ting til før jeg går, Matias. Hvis man må på do her på skolen, hva gjør man da?

– De har do på skolen. Men jeg vet ikke hvor guttedoen er.

– Hva har du da gjort når du har vært på SFO en uke?

– Ikke noe.

– Har du gått på jentedoen?

– Nei. Jeg har ikke gått på do.

Dette innlegget ble postet 20. august 2008 kl. 23:33 og er kategorisert under Artikler/reportasjer/essay. Du kan følge kommentarer til dette innlegget gjennom en nyhetsstrøm. Du kan legge til en kommentar, eller sende tilbaketråkk fra din egen blogg. Her har du en direktelenke.

3 KOMMENTARER

  1. Ragnhild sier:

    Ã…, eg leste dette sis fredag morgen! Eg blei veldig glad den morgenen:) Det e jo heilt fantastisk. For en gutt!

    «â€“ Tror du læreren du fÃ¥r er en mann eller en dame?
    – Jeg tror det er ei jente. Hvis det er en gutt sÃ¥ blir jeg litt forskrekket. For det er flest jenter som jobber pÃ¥ skolen. Men det jobber en som heter Fredrik pÃ¥ SFO.»

  2. PÃ¥lB sier:

    Jeg MÃ… intervju en kid selv snart. De er jo fantastisk uforutsigbare :-)

  3. Ragnhild Hetland sier:

    Blir litt forvirra når Ragnhild holder på å kommentere, må liksom tenke meg litt ekstra om; Er det eg som har skreve noe eg ikkje huske?!

    Ja for en gutt! Ser for meg at han er en sånn som alltid lurer på noe og forventer en skikkelig og grundig svar. Likte yrkene han kunne tenke seg, vulkanforsker eller jobb på Kiwi. Nesten ingen forskjell:-)

Legg til en kommentar