Hvem i all verden trenger en iPad 2?

iPad2

Ingen trenger selvsagt en iPad 2 for å overleve. iPad er et gode, en luksusvare, kanskje selveste luksussymbolet for unge mennesker fra øvre middelklasse. Det er som med mange andre høyteknologiske enheter som mobiltelefoner og datamaskiner – du må ikke ha dem, men de kan være svært nyttige verktøy og særdeles underholdende leketøy.

For et års tid siden skrev jeg en sak som het Hvem i all verden trenger en iPad? Den gangen hadde ingen sett en iPad, langt mindre visste hva vi skulle med den. Min konklusjon den gang var at en iPad var perfekt for mora di (som sannsynligvis er lite teknisk og trenger noe som bare virker og intuitivt gir mening, noe som ikke blir stort enklere enn en skjerm der alt kan trykkes på).

Jeg spådde at iPad ville bli en suksess, selge millioner av eksemplarer og gi Apple milliarder av kroner (latterlig åpenbart i ettertid, men ikke så åpenbart den gangen). Jeg sa at den for mange ville være den første dingsen som gjør at de klarer å kommunisere med en datamaskin som gir mening for dem, men at den ville bli brukt mer til konsum enn produksjon. Der jeg muligens tok litt feil var på punktet om at det først og fremst er mora di som trenger en iPad. Det gjør hun for så vidt fortsatt, men alle trenger tydeligvis en iPad, ut fra etterspørselen i markedet å dømme.

Men hva er annerledes et år senere, nå som er iPad 2 er kommet ut?

Teknisk sett er det enkelte nye ting. Raskere prosessor, betydelig raskere grafikkort, mer RAM, tynnere og lettere enhet osv. Spesifikasjonene spiller selvsagt rimelig liten rolle for andre enn spesielt interesserte. La oss bare si at den vil være raskere i bruk og oppleves jevnt over bedre, det blir mindre røffe kanter og en «glattere» opplevelse. Kameraet er kanskje det som er mest interessant for mange (utrolig nok).

Jevnt over er dette en oppdatering med mindre ytelsesforbedringer. Det er en iterasjon, en videreutvikling av et allerede godt produkt. Apple traff så godt på konseptet på første forsøk at har du en iPad 1 vil det ikke være så mye vits i å oppgradere. Kjøper du din første iPad nå vil du få glede av et godt produkt som er blitt enda bedre.

Det som derimot er interessant er hvordan inntrykket av iPad har endret seg det siste året.

Business or pleasure? Pleasure.

For et år siden visste ingen hva en iPad kunne brukes til. Mange spådde den nord og ned og mente det aldri ville slå an («det er bare en stor iPod Touch»). Apple markedsførte den ganske kraftig som et arbeidsverktøy, og lanserte etter litt tid iWork-pakken for iPad.

Det finnes én gruppe som ser ut til å kunne bruke iPad som sitt (nesten) eneste arbeidsverktøy – næringslivledere på ulike nivåer. Deres behov er: Lese mail, åpne dokumenter, twitre, skrive korte tekster/gjøre endringer i dokumenter andre har produsert. Her er iPad det optimale vektøyet. Den har lav vekt, lang batteritid, kommer med mobildata innebygd (3G), kommuniserer med Exchange og krever svært lite vedlikehold.

Denne gangen handler imidlertid alt om iPad som (1) kobler folk sammen og (2) lar deg være kreativ. Underholdning står på agendaen.

Se bare på Apples Guided Tour – videoen for FaceTime troner størst og øverst, og minst ni av de fjorten øvrige videoene er ikke-arbeidsrelaterte. Det handler om avspilling av musikk, bilder og videoer, både på selve iPaden og via AirTunes, og om å lage musikk og videoer med GarageBand og iMovie.

Hvis en driver med mye skriving vil nok ikke iPad være velegnet (selv om det selvsagt er mulig å koble til et Blåtann-tastatur eller med en del godvilje venne seg til å skrive mye på et skjermtastatur). Det samme gjelder hvis en gjør designjobber, ting som krever mye prosessorkraft eller en må kjøre applikasjoner som ikke finnes til iOS.

Men når du nå kan redigere video på iPad, og det også finnes forholdsvis gode bilderedigeringsprogrammer tilgjengelig er det stadig færre som faktisk trenger en fullblods bærbar maskin – selv om mange antakelig vil føle at de trenger det en stund til.

Konklusjonen fra i fjor om at mora di sannsynligvis er den som ville hatt mest nytte og glede av en iPad står altså fortsatt ved lag. Hun trenger en maskin som bare virker, og som skjuler forvirrende abstraksjoner som filsystem («Hvor ble det av filen jeg lastet ned nå?») og lar deg oppdatere av programvare med et tastetrykk (de fleste brukere kunne likevel hatt godt av at iPaden oppdaterte programmer automatisk uten å spørre).

For de fleste er dette likevel mest av alt et supplement til den vanlige arbeidsstasjonen. Et supplement som er tilgjengelig ved å rekke ut en hånd, som alltid er på, som er perfekt både til korte skumlesinger av siste nytt og dypdykk ned i lange artikler og bøker.

Vi var en gjeng som om den nye iPad og den nyeste iOS-oppdatering (4.3) her en dag, og da uttalte Tom Rune treffende at «å snakke om iPad og iOS-oppdatering, er ikke nørdete lenger, det er utrolig mainstream«. Det fascinerer meg at folk jeg ikke tenker på som spesielt datainteresserte vet alt om hva som er nyeste iOS-versjon (selv om de av til trenger hjelp med å finne ut hvordan de kan få tak i den) og når iPad 2 kommer til Norge (25. mars).

Nyheter i iPad 2

De største nyhetene, bortsett fra ytelsesforbedringer, til iPad 2 er:

Frontkameraet er tilsvarende det som finnes i iPod Touch. Ikke noe å hoppe i taket over, men helt ok. Kameraet på baksiden tar intet mindre enn HD-video (720p). Med ny Dock-HDMI-dongle som kan «speile» iPad-skjermen til en tv som støtter HD er det nå teoretisk mulig å få seg et HD videokonferansesystem for en slikk og ingenting (disse ligger vanligvis i hundretusenkronerklassen) ved å bruke FaceTime.

Det kan også nevnes at du kan bruke FaceTime over mobildata hvis du kobler deg til en iPhone som har satt opp Delt Internett.

FaceTime kjenner de fleste fra iPhone 4 eller Mac. Det er videosamtale over WiFi som faktisk fungerer. Du kan bruke FaceTime til å snakke med andre FaceTime-brukere, uavhengig av om de er på en iPad, iPhone eller Mac.

Smart Cover er en utrolig smart løsning for å beskytte skjermen som fester seg ved hjelp av magneter på siden av iPaden. Det kalles «Smart» Cover fordi den (1) slår av og på skjermen når du legger på eller løfter coveret, (2) kan brettes bakover og fungere som en iPad stand og (3) rengjør skjermen mens den er lukket siden selve coveret er laget av mikrofiber. Dette er en slik ting som kanskje ikke gi mening før en ser det, så se Smart Cover-siden til iPad for å se den i virtuelt bruk.

Vi vil antakelig også se en masse smarte cover-løsninger fra tredjepartsleverandører, selv om Apple selv virker til å ha truffet godt på beskyttelsen denne gangen (det har de ikke alltid gjort).

Hvor er konkurransen?

Godt spørsmål. Det er ikke å ta hardt i å si at det finnes ingen reell konkurranse. Ingen vanlige brukere har stort sett hørt om noen alternativer, og hvis de har hørt om det omtaler de dem gjerne som «Samsungs iPad» (hvem har hørt om Samsung Galaxy Tab?). Det er da du vet at du har et godt grep om markedet.

Alternativene som kan konkurrere – og det finnes noen gode alternativer – er fortsatt ikke på markedet, og vil ikke være det før tidligst til sommeren, halvannet år etter iPad ble sluppet. RIMs BlackBerry Playbook og HPs TouchPad ser veldig lovende ut, og det blir spennende å se hva som skjer når de blir lansert. Men igjen, reell konkurranse til iPad er fortsatt ikke tilgjengelig for kjøp.

Dette er litt synd, for det er få ting som er bedre for sluttbrukere enn god, gammeldags konkurranse. Da presses alle produsenter til å lage stadig bedre produkter. Det er for eksempel liten tvil om at konkurransen fra Android har gjort og vil fortsette å gjøre iPhone bedre (og omvendt) i det både Google og Apple fortsetter å komme med nye ting og stjele av hverandres idéer for å lage de best mulige produktene.

Men hvis jeg har en iPad fra før av, trenger jeg da en iPad 2?

Konsensus tyder på at nei, hvis du allerede har en iPad 1 er det sannsynligvis ikke verdt å oppgradere. Hvis du er av typen som må ha alt som er nytt er vel ikke dette et spørsmål du stiller deg, men de fleste andre vil klare seg veldig godt minst til neste utgave kommer.

Det er også verdt å nevne at du nå for tida kan få gode tilbud på iPad 1 hos alle butikkene som vil tømme lagrene sine før iPad 2 kommer. Pål Berge har kjørt en voldsom kampanje på Facebook om iPad 1 16 GB WiFi til 2 999,-, og tilsvarende priser er å se rundt omkring i diverse elektronikk- og mobilbutikker.

Har du ikke iPad fra før av og er villig til å betale for det beste på markedet, er det vel liten tvil om at ja, du har lyst på en iPad 2, enten du trenger den eller ikke.

Dette innlegget ble postet 18. mars 2011 kl. 14:59 og er kategorisert under Teknologi. Du kan følge kommentarer til dette innlegget gjennom en nyhetsstrøm. Du kan legge til en kommentar, eller sende tilbaketråkk fra din egen blogg. Her har du en direktelenke.

2 KOMMENTARER

  1. leif sier:

    opppgraderer, stor fordel at man kan speile skjermen f.eks i forb. med kurs/undervisning

  2. Ragnhild Austnaberg sier:

    Merker jeg blir litt overbevist… ;) Men jeg merker også at jeg egentlig ikke liker at ett enkelt selskap kan skape et helt nytt behov på den måten, liker ikke helt at noen kan ha en slik makt over markedet og folks tanker om hva de trenger generelt.
    Men jeg får jo lyst på en ipad, gjør det, kanskje det er det jeg ikke liker ;) Og for all del, videre teknologisk utvikling må jo starte et sted…

Legg til en kommentar